Astronomija

Pulska zvjezdarnica

Prije gotovo 160 godina Pula-Pola je postala glavnom austrijskom ratnom lukom pa je ubrzo, 1869. godine, utemeljena Mornarička zvjezdarnica kao dio odjela Carskog i Kraljevskog Hidrografskog zavoda Ratne mornarice (K. und K. Hidrographisches Amt). Već 1871. godine, na Monte Zaru, jednom od sedam pulskih brežuljaka, sagrađena je zgrada koju su činila zvjezdarnica, spremište nautičko-fizikalnih instrumenata, spremište pomorskih karata i mornarička biblioteka.

Mornarička zvjezdarnica obuhvatila je četiri značajne službe poput Službe točnog vremena, Kronometarske službe, Meteorološke te Geomagnetske službe. Teška ratna 1848. godina bila je presudna za zatvaranje venecijanske i tršćanske zvjezdarnice pa je kasnije dio inventara i instrumenata preseljen u Pulu.

Kraj 19. st. vrijeme je kada se promatranje i proučavanje nebeskih tijela i astronomskih pojava počelo naglo razvijati zahvaljujući naprednijoj tehnici brušenja leća i izradi specijalnih optičkih stakala te usavršavanju astronomskih instrumenata. Moderna oprema, nove radne metode i načini promatranja te istaknuta zalaganja austrijskog astronoma Johanna Palise između 1871. i 1880. godine pružili su zvjezdarnici zvjezdani status.

Mornarička zvjezdarnica u Puli zasluženo se upisala na listu priznatih astronomskih svjetskih promatračnica. Zahvaljujući svojoj opsežnoj astronomskoj djelatnosti u Puli je otkriveno i evidentirano čak 28 novih planetoida, od kojih jedan simbolično nosi naziv Istra. Danas, u potpunosti obnovljena, Pulska zvjezdarnica najstarija je astronomska ustanova u Hrvatskoj koja i dalje ponosito stoji okrenuta prema nebeskom beskraju u potrazi za novim otkrićima.

Posjet:
02.04. - 31.08.2024: uto, pet: 19:30 - 21:00
Posjet zvjezdarnici moguće je realizirati u ostalim terminima uz prethodni dogovor

Zvjezdarnica Pula